1. personlig indsigt. Great administrerende direktører er store ledere. De ved selv, og hvad de står for. De er blevet kaldt på alle deres liv som problemløsere fordi andre kender dem at være fair og upartisk. Folk respekterer deres holdninger og se til dem for vejledning. Great administrerende direktører er modne som mennesker. De kan lide skuffelse mere elegant end andre og give andre kredit for deres resultater. De kommer ikke indenfor office råben for noget de har brug for. De er ikke så bekymret over titler eller magtstrukturer, som de er om velfærd for dem, der arbejder i virksomheden. De er troværdige, fordi de har altid været ærlig med folk og har tjent denne tillid. De bekymrer sig om familier, og de ved, at mennesker er vigtigere end dollars og udtrykke det på deres handlinger hver dag. Great administrerende direktører opsøge endelig feedback. De ønsker at vide, hvordan andre ser dem, således at de kan forstå sig selv bedre og fortsætte med at vokse som mennesker. De ønsker også feedback om virksomheden fra et medarbejderperspektiv, og de bruger undersøgelser som udgangspunkt for at skabe en dialog til at gøre tingene bedre.
2. opfindsomhed. Great administrerende direktører synes at have grænseløs energi. De kommer til at arbejde med den største entusiasme. Selv når de ikke har lyst, finde de måder at bekvemme sig og komme i klar til at gå. De tager godt på sig selv fysisk og følelsesmæssigt så at de kan være der for medarbejderne og virksomheden behov. De giver meget mere, end de tager hver dag. De giver ikke. Hvis væggen er for høje, de tilbage ned og finde en anden vej rundt. De bebrejder ikke, men de ser efter løsninger på problemer, således at disse problemer er mindre tilbøjelige til at ske igen.
3. mod. Den administrerende direktør har et af verdens hårdeste job. Uanset hvor hårdt det var at starte virksomheden, er det endnu sværere for at holde det går og voksende. En CEO skal beslutte, hvad han eller hun står for og gøre det rigtige, hele tiden. Det kræver mod at fyre sælger ansvarlig for selskabets største, mest lukrative betragtning, når den samme sælger drev en firma bil beruset og forårsager en ulykke. Der vil være mange gange, når direktører vil ønsker at glatte over noget, der kræver en afgørende indsats på grund af de potentielle konsekvenser, eller fordi de bare ikke tage på en mere udfordring i øjeblikket. Administrerende direktører, der udøver dårlig moralsk dømmekraft mister dog deres personlige integritet med alle medarbejdere ser.
4. viljen til at se på risiko. En fantastisk CEO er ikke bange for at kigge på nedadrettede og svare på de svære spørgsmål han eller hun håber vil aldrig blive en realitet. Den administrerende direktør har brug for en backup plan-en, der er designet ved at se på selskabets worst-case scenarier. Denne plan omhandler spørgsmål som: Hvad nu hvis din branche oplever en krise? Hvad hvis nye statslige regler påvirker din virksomhed? Hvad hvis du mister klienten, der tegner sig for 50% af dit salg? Forberedelse dig selv og din virksomhed for disse eventualiteter kan være forskellen mellem et hårdt år eller to og konkurs. Hvis du er i erhvervslivet for 20 år, nogle af dine worst-case scenarier vil sandsynligvis ske. Nøglen er at være klar og i stand til omgående at reducere tabet.
5. fremsyn. Det synes nogle direktører har en uhyggelig evne til at forudsige fremtiden. De kan have usædvanlige indsigt i deres bestemte markeder, og held kan spille en rolle. Derudover er de rede til at oprette deres egen lykke ved at dyrke en evne til at se muligheder for deres virksomhed og til at gøre de tilbud, der konverterer disse muligheder til virkelighed. Nogle ting, der kan virke som fantastiske fremsyn er faktisk et resultat af hårdt arbejde og disciplin, det tager at konstant ser frem til at opbygge en succesrig virksomhed. Great administrerende direktører skal også konstant udvikle nye produkter til at opbygge og fastholde et kundeunderlag. Foresight er også evnen til at ansætte og fastholde de rigtige mennesker, blikket fremad mod vækst i selskabet. Endelig, over tid, hvert selskab skal udvikle en konstant kilde til business under både økonomisk gode tider og dårlige, fordi der er sikker på at være dårlige økonomiske tider i løbet af livet af en virksomhed.